De officiële start van de aanleg van de A4 door Midden-Delfland bestond uit het openen van een slagboom zodat het bouwverkeer over de hulpbrug het bouwterrein kan bereiken. Demissionair minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) trotseerde hiervoor de harde wind samen met Wientjes (VNO-NCW), Van Woerkom (ANWB), gedeputeerde De Bondt en Van der Hee van Rijkswaterstaat. Cruciaal Volgens Schultz van Haegen is ‘dit meest besproken stukje weg cruciaal voor een betere bereikbaarheid in de regio en daarmee voor de economie’. Het ontlast de overvolle A13 en verlost de regio van het vele sluipverkeer tijdens de spitsuren. De weg moet in 2015 klaar zijn, waarna er volgens de prognoses ongeveer 128.000 voertuigen per dag gebruik van zullen maken. De aanleg kost 650 miljoen euro. Historisch Verladersorganisatie EVO en TLN noemen de aanleg ‘historisch moment waar het bedrijfsleven al decennia lang naar heeft uitgekeken.’ De A4 Delft-Schiedam is ‘slechts’ 7 kilometer lang, maar vormt één van de ontbrekende schakels die de Randstad met België moet verbinden. Vooral het vrachtverkeer zal van deze route gebruik maken, verwachten EVO en TLN. Voltooiing Met de aanleg van de A4 Delft-Schiedam is Nederland weer een stapje dichter bij de volledige voltooiing van de A4 naar België. Op dit moment wordt de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord aangelegd. De A4-Corridor is pas helemaal af wanneer ook het stuk tussen Beneluxplein en Klaaswaal wordt aangelegd. Helaas zijn daar nog geen concrete plannen voor gemaakt. Bron: Persbericht EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, 26 april 2012. |